De oogst van agile-projecten bij 6vwo informatica

De oogst van startup-projecten bij het vak informatica
Voor het tweede jaar op een rij hebben we bij het vak informatica op het Veluws College Walterbosch leerlingen een startup-project aangeboden als eindopdracht voor het vak. Waar we vorig jaar nog een vaste opdracht hadden – ontwerp met de hele groep een elo voor het vak informatica – kregen de leerlingen van 6 vwo nu een wat vrijere opdracht. Bedenk een oplossing voor een actueel probleem en maak een product dat die oplossing biedt.
De opzet van het project was dat leerlingen in een multidisciplinair team aan de slag gingen volgens de agile-methode. Dit houdt in dat je vanaf de start van je project de potentiële gebruiker van je product bevraagt over de bruikbaarheid, de aantrekkelijkheid van het product en de behoefte ernaar. Om die vragen te kunnen stellen heb je niet alleen een idee nodig, maar moet je ook wat kunnen laten zien. Hiervoor maak je verschillende Minimum Viable products, minimale uitvoeringen van je product, die enkele functionaliteiten kunnen testen. Een mooi voorbeeld van dit jaar was het project Traffic Homie, dat een app had bedacht waarbij je veilig met muziek op je smartphone kunt fietsen. Deze app zorgt ervoor dat het volume van je smartphone daalt wanneer je een gevaarlijke verkeerssituatie nadert. Om te testen of dit werkte, hebben ze een van hun vrienden gevraagd om met een van de testers achterop de fiets, te kijken of dit een goede oplossing zou zijn. De tester had de smartphone in de hand en liet het volume dalen zodra er een kruispunt naderde. Dit bood het team de mogelijkheid om de gebruiker te bevragen op de functionaliteit van hun app en deze waar nodig aan te passen.

Traffic Homie

Traffic Homie


Een ander mooi voorbeeld is My freshness. Een app die studenten de mogelijkheid biedt om voor een beperkt budget recepten te kiezen en die aangeeft waar de ingediënten voor het gerecht het goedkoopst zijn. Wil je bijvoorbeeld ontbijten voor 1 euro, dan stuurt de app je naar het restaurant van de Hema. Een mooie aanvulling binnen deze app is de biermeter, die studenten aangeeft hoeveel bier ze kunnen kopen voor het bespaarde geld, een leuk gamification-element. Het prototype dat zij gemaakt hebben is ook al aangeboden bij verschillende supermarkten en het lijkt erop dat deze startup een kans maakt om een succes te worden.
my freshness

My Freshness


Twee andere projecten die zeker de moeite waard zijn, zijn link my business, een verzamelplatform voor het presenteren van de verschillende social mediaprofielen van je bedrijf, en de plaginator, een app die leerlingen de mogelijkheid biedt plagiaatdetectie te omzeilen. Hoewel de uitvinders van de laatste app nog niet hebben gekeken naar de juridische consequenties van zo’n toepassing, is het een mooi voorbeeld van disruptive technology.
Het is mooi om leerlingen in de laatste fase van hun middelbare schooltijd een dergelijke opdracht mee te geven. Leerlingen zien opeens mogelijkheden om zelf oplossingen te bedenken, los te gaan en te experimenteren met nieuwe technologie en levensechte producten te bedenken. Bovendien leren ze samen te werken in teams en deadlines te halen – of niet. Wat echt een mooie aanvulling was, is het werken met trello.com, een platform voor het eenvoudig organiseren van samenwerkingsprojecten als deze. Wij werkten hierbij volgens de scrum-methode, waarbij elke les werd begonnen met een kort overleg van een minuut of vijf a tien waarin het scrumboard werd nagelopen of iedereen zich aan de afspraken had gehouden en het vervolg werd uitgestippeld. Een eye-opener, die SCRUM-methode die we inmiddels ook in het tweede jaar van het vak nieuwe media toepassen.

trello in vo

Trello in middelbaar onderwijs

Voor de leerlingen van informatica 6 vwo is het jaar bijna volbracht. Informatica is afgerond. Vanmiddag evalueren we gezamenlijk het project. Ik ben benieuwd wat ze ervan vonden!

This entry was posted in Blog.

One thought on “De oogst van agile-projecten bij 6vwo informatica

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *