Gedeelde smart…

Docenten weten steeds meer de weg naar gedeelde kennis te vinden. Dat blijkt uit de populariteit van Facebookpagina’s als Mindshift of de Nederlandse community
Operation Education.

Initiatieven als thecrowd.nl vinden steeds meer leden die van elkaar willen leren. We kennen natuurlijk al langere tijd de min of meer officiële kanalen waarlangs je ideeën kunt opdoen over nieuwe vormen van onderwijs (technologie in de klas via kennisnet, algemene didactiek via leraar24.) Bovendien zijn er steeds meer leerkrachten en leraren die bloggen over hun ervaringen in het onderwijs, zoals Jorick Scheerens op verschillende platforms en vanuit verschillende invalshoeken doet, of Frans Droog die steeds weer innovatieve en zeer goed uitvoerbare ideeën toont. Inspiratie genoeg om elke dag iets te veranderen aan je dagelijkse lespraktijk (mocht je er geen genoeg van krijgen, kijk eens op de lijst edubloggers).

Maar waar het aan schort, is het delen van concrete lesplannen, gewone lessen die je op zondagavond ergens vandaan kunt plukken zodat je op maandag het eerste uur niet met je mond vol tanden staat en niet je inmiddels acht jaar oude PowerPoint van stal moet halen (want op welke usb-stick stond die ook alweer?) Daar lijkt verandering in te komen. Gisteren – op een bijeenkomst van Like to share over innovatief lesmateriaal – sprak ik met enkele startups die zich met name richten op docenten die nu niet meteen hun hele onderwijsconcept willen omgooien, maar juist vanuit hun dagelijkse lespraktijk digitale content willen vinden die aansluit bij de methode die ze gebruiken.

Een mooi voorbeeld daarvan is lessonup, een initiatief van Martijn Luijks. Lessonup is eigenlijk een zoekmachine voor docenten, waarbij materiaal al geselecteerd is op aansluiting bij het vak, leerjaar en de gebruikte methode (inclusief hoofdstukindeling en onderwerpen). Ideaal om even snel een filmpje bij je les te zoeken, of wat multiplechoicevragen op je digibord te toveren die een collega ergens in het land voor je heeft klaargezet. Een ander – en al wat langer actieve startup – is eduapp. Hoewel deze site vooral gericht is op het gebruik van apps op tablets en smartphones, kun je hier als docent veel lesmateriaal en lesideeën vinden die je snel en eenvoudig kunt toepassen in je lessen. Vooral als je nadenkt over het gebruiken van smartphones in je lessen, zeer verrijkend om hier eens rond te neuzen in de ideeën die collega’s hebben toegevoegd!

Docenten die moeten veranderen omdat de tijd dit van hen vraagt, zullen eerst tijd moeten zien te vinden om te innoveren. Technologie kan daarbij helpen maar vooral het voordeel van delen is daarbij essentieel. In toenemende mate is leren – ook dat van de docent – het inzetten van een leernetwerk, waarbij gedeelde kennis de kern is en communities met dezelfde leervragen de klas vormt. Hoe sneller we dat met z’n allen beseffen, hoe makkelijker het wordt om echt te veranderen. Dus maak gebruik van de gedeelde kennis op platforms als Facebook, Google+ of Pinterest en vind je lotgenoten die op zondagavond na Studio Sport met hetzelfde dilemma zitten. Wat moet ik doen om mijn leerlingen morgen een motiverende, gevarieerde en vooral voor iedereen leerzame les voor te schotelen?

Slim delen is het antwoord.

This entry was posted in Blog and tagged .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *