#geflipt

Als ik het op een dag als deze even helemaal niet meer zie zitten, na 63 examens te hebben nageteld  op het aantal woorden dat mijn leerlingen hebben gebruikt, en me afvraag waarom ik dit vak ook  alweer gekozen heb, ga ik op zoek naar inspiratie. En die is er gelukkig met wagonladingen te krijgen.  Meestal begin ik bij www.ted.com (ideas worth spreading). Daar staan een paar van mijn  onderwijshelden klaar om de vraag te beantwoorden die op dat moment door mijn hoofd spookt:  wat is er nodig om school weer het bruisend centrum te maken van lerende docenten en leerlingen?  Sir Ken Robinson legt je in twee keer 15 minuten uit wat kinderen nodig hebben om hun talenten te  verkennen en te gebruiken. Dan Meyer is een docent wiskunde, die heeft besloten de verstofte  methodes die we al decennialang gebruiken een schop te verkopen en zijn eigen materiaal te maken,  met de middelen die we nu voorhanden hebben. Geen voorgekauwde opgaves meer, maar  levensechte problemen oplossen. Daar gaat het om. Kost dat tijd? Ja, natuurlijk maar de hele wereld  doet mee en denkt mee. Dan deelt zijn ideeën namelijk met alle wiskundedocenten die maar willen.  Gratis verkrijgbaar en zo te gebruiken in de klas. Kijk maar eens op zijn blog.  Nu hebben de mensen van Ted ook niet stil gezeten. Zij kregen steeds meer verzoeken van docenten  om lesmateriaal vrij te geven, zodat de Ted-filmpjes ook in de les gebruikt kunnen worden. Het is nog  een beta-versie maar Ted heeft nu een site gelanceerd, waar docenten en animators van over de  hele wereld aan elkaar zijn gekoppeld om lesideeën samen te stellen. De naam is ed.ted.com. De  manier waarop ze werken is eigenlijk overdonderend simpel. De docenten en animators hebben een  filmpje klaargezet, zoals deze over pandemieën, waarin een bepaald begrip, concept of probleem  wordt voorgeschoteld. Leerlingen bekijken samen of individueel dit filmpje.  Bij stap twee maken zij een korte quiz over het onderwerp, vervolgens krijgen zij nog wat  inzichtvragen voorgeschoteld en als laatste stap krijgen de leerlingen allerlei links te zien naar sites  waar het onderwerp verder uitgewerkt wordt. Met de meest actuele bronnen. De hele wereld werkt  eraan mee. Maar dan komt de mooiste stap. Onderaan de pagina staat een grote rode knop met de  tekst: FLIP THIS LESSON.  En dan begint het echte werk. Je kunt (wanneer je een gratis account hebt aangemaakt) elke les aan  je eigen wensen en die van je leerlingen aanpassen. Zo kun je je eigen quizvragen en je eigen  bronnen toevoegen. Maar wat nog veel mooier is, je kunt je eigen Youtube filmpjes gebruiken. Neem  je eigen instructiefilmpje op en plaats hem op ted-ed, verzin er vragen bij, plaats bronnen en je hebt  een prachtige ‘geflipte’ les online staan, die bovendien ook door anderen gebruikt kunnen worden.

blended learning

blended learning

Lessons worth sharing, dat is de kracht van kennisnetwerken als Ted. En dat moeten wij als docenten  gaan doen. Goede ideeën verzamelen en delen! Dat kost wat energie en tijd, maar de kick die je  ervan krijgt om je eigen lessen zo online te zien staan, die door anderen gebruikt worden, is  onbetaalbaar. Daar kan geen differentiatiebeloning tegenop!  En als je nou denkt, dit gaat me allemaal te snel, dan kun je altijd nog een cursus ‘blended learning’  volgen bij de Academie van de Veluwse Onderwijsgroep. Daar leer je hoe je ‘flipping the classroom’  kan toepassen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *