ICT als Trojan horse?

Ik ben er weer klaar voor, het nieuwe schooljaar. Afgelopen week bracht de TNT mijn nieuwe  smartphone, in maar liefst drie dozen verpakt. Voor mij is dat een magisch moment. En ik ben niet de  enige. Youtube staat vol met zogenaamde unboxing-video’s van de meest uiteenlopende gadgets.  Maar smartphones staan op een. Het moment waarop je alle plastic beschermfolie van het toestel  verwijdert, je simkaart plaatst en alle nieuwe mogelijkheden eindelijk kan aanschouwen… I’m  hooked!  Twee weken eerder verblijdde mijn vriendin me met het nieuws dat haar opleiding had besloten om  alle opleidelingen een ipad in bruikleen te geven voor een prikkie. Mijn jaar kan niet meer stuk. Ik  heb vanaf nu overal waar ik maar ben een apparaat om me te verbinden met alle  communicatiemiddelen die ik nodig heb. Facebook voor mijn sociale contacten (ook die met  leerlingen), twitter voor de laatste nieuwtjes op het gebied van ICT-toepassingen, de blogs van mijn  collega-innovators in de wereld, scoopit voor links naar de meest recente artikelen op dit gebied,  linkedin voor mijn leernetwerk en ga zo maar door. Of mis ik iets? Afgelopen zondag, tijdens een  inspiratiebijeenkomst georganiseerd door studelta

cybertravel

cybertravel

en De Denkfiguren, viel het kwartje opeens. Dat  heb je weleens en daar zijn dit soort bijeenkomsten dan ook bij uitstek voor geschikt. Tijdens een  workshop over het gebruik van social media in je beroepsveld, vroeg de workshopleider of je de  mensen die je volgt op twitter of een ander medium, en waar je beroepsmatig een voorbeeld aan  neemt, ook weleens daadwerkelijk hebt gesproken, in de conventionele zin van het woord. Niet via  skype, google hangout of een twitterchat, maar gewoon face to face, tijdens een lunch of gewoon  met een kopje koffie. En toen bedacht ik me dat dat de stap is die ik dit jaar het meest moet gaan  nemen. Ik heb inmiddels zoveel contacten opgedaan in het onderwijsveld en daarbuiten. Ik kan met  gemak dankzij de kleine duizend mensen die ik volg op twitter een reisje rond de wereld plannen. Op  bezoek bij onderwijsdeskundigen in de Verenigde Staten, India, Engeland. Maar ook in Oegstgeest,  Odiliapeel. Zoetermeer!  Mijn besluit staat vast. Ik ga op wereld tournee. Met twitter als mijn gids. Heb ik tenminste nog iets  aan mijn nieuwe smartphone. Kan ik mooi skypen met thuis, ergens onderweg. Gelukkig weet mijn  dochter van twee al hoe het werkt. Mijn eerste bestemming is inmiddels ook bekend: Helsingborg,  Zweden. In het kader van het Life Long Learning Program van de Europese Unie mag ik, samen met  drie collega’s van het Veluws College een week lang het Zweedse schoolsysteem gaan aanschouwen.  We gaan kijken naar het geïndividualiseerde leren waarmee Zweden furore maakt. Van basisschool  tot universiteit zullen we een bezoek brengen aan de scholen die volgens de Pisa-ranking steevast  het hoogst scoren, voor wat het waard is. Ik ben heel benieuwd! En mocht jij ook benieuwd zijn naar  onze avonturen in het hoge noorden, dan kun je ons gewoon volgen, via twitter (@jangijselhart,  @gijspalsrok, @iljaterwel of @dejongerene). Of foursquare. Misschien zelfs wel via facebook. Who  knows…  O ja, eerst nog een weekje Krakow met 5 havo en 5 vwo. Wat een leven, dat onderwijs! Dus mocht je  me in oktober willen spreken, dan alleen even virtueel. Mijn lessen informatica staan allemaal online,  dus mijn leerlingen zullen niks missen. Die kunnen gewoon verder met hun werk.

This entry was posted in Blog and tagged .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *